ASELSAN, Dijital Takograf Üretecek

13.3.2014

​​​​Dünyada sadece 4 ülke tarafından üretilebilen dijital takograf cihazı, ASELSAN, TOBB iştiraki TOBB UND Lojistik Yatırım AŞ ve TÜRKTRUST arasında imzalanan işbirliği sözleşmesiyle Türkiye'de de üretilecek.

TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu: "2014 yılı başından itibaren bizim üreteceğimiz dijital takograflar kullanılmaya başlayacak."

ASELSAN Yönetim Kurulu Başkanı Baykul: "Bu projenin kısa sürede gerçekleşmesiyle ülkemizden önemli miktarda döviz çıkışını engellemiş olacağız."

Dünyada sadece 4 ülke tarafından üretilebilen dijital takograf cihazı, ASELSAN, TOBB iştiraki TOBB UND Lojistik Yatırım AŞ ve TÜRKTRUST arasında imzalanan işbirliği sözleşmesi ile Türkiye'de de üretilecek. ASELSAN tarafından üretilen dijital takograflar, Türkiye'nin 1 milyar avrosunun da yurt içinde kalmasını sağlayacak.

ASELSAN Yönetim Kurulu Başkanı Necmettin Baykul, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Talat Aydın ile TÜRKTRUST Yönetim Kurulu Başkanı Sabri Demirezen, "Sayısal Takograf Cihazı Projesi" imza töreni için ASELSAN'da bir araya geldi.

TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu, imzaladıkları sözleşmeyle ulaştırma alanında yeni bir dönemin başladığını söyledi. Türkiye'nin artık teknoloji ithal eden değil, teknoloji ihraç eden konumuna geldiğini ifade eden Hisarcıklıoğlu, bugüne ulaşmada savunma sanayisinin katkılarının çok büyük olduğunu, ülke olarak bu alanda ciddi bir teknolojik birikim yaratıldığını kaydetti.

Başlangıçta farklı amaçlarla geliştirilen ileri teknolojinin gün geçtikçe sivil hayatın ihtiyaçlarını karşılayacak gelişmeleri de tetiklediğini ifade eden Hisarcıklıoğlu, "Bu bağlamda ASELSAN, birliğimiz iştiraki TOBB UND ve TÜRKTRUST işbirliği ile üretilecek dijital takograf, savunma sanayi teknolojisinin diğer sektörlere aktarımı açısından öncü bir model olacak" dedi.

Türkiye'de yolcu ve yük taşımacılığının büyük bir kısmının karayolu ile yapıldığına işaret eden Hisarcıklıoğlu, bugün Türkiye'nin Avrupa'da çalışan 60 bin araçlık filosu ile uluslararası karayolu taşımacılığında dünya ikincisi konumuna geldiğini ancak halen kullanılan eski nesil takografların ülkenin bu konumuna yakışmadığını söyledi.

Eski nesil takografların manipülasyonlara son derece açık olduğunu, bu sebeple de trafik kazalarında birçok vatandaşın yaşamını yitirdiğini ifade eden Hisarcıklıoğlu, "İşte üreteceğimiz dijital takograflar ve etkili denetim metotları buna son verecek. Dijital takograf projesi sayesinde çalışma süreleri ve hız ihlalleri şeffaf bir şekilde izlenebilecek" diye konuştu.

ASELSAN, dünyada 5'inci üretim üssü olacak.

Dünyada sadece 4 ülkenin dijital takograf üretebildiğini belirten Hisarcıklıoğlu, şöyle konuştu:

"Dijital takograf dünyada kaç ülkede üretiliyor diye baktığımız zaman maalesef bütün dünya 4 tane ülkeye mahkûm durumda. İşte biz de bu çerçevede Türkiye'de bir ilki gerçekleştireceğiz. Proje kapsamında 1 milyar avroluk kaynağın ülke içinde bırakılmasını sağlayacağız. Bu, cari açığın azaltılmasına da katkı sağlayacak. Komşu ülkelere de bu takografları ihraç edeceğiz."

 "Bunu takım halinde başaracağız."

ASELSAN Yönetim Kurulu Başkanı Necmettin Baykul da Sayısal Takograf Cihazı Projesinin önemine işaret ederek, "Bu projenin kısa sürede gerçekleşmesiyle ülkemizden önemli miktarda döviz çıkışını önlemiş olacağız. Bunu bir takım halinde başaracağız" dedi.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Talat Aydın ise uluslararası taşımacılık yapan ticari taşıtlarda sayısal takograf bulundurma zorunluluğu getirildiğini anımsatarak, o yükümlülüğün bir gereği olarak Sayısal Takograf Cihazı Projesini sahiplendiklerini söyledi. Kendilerine ortak ve paydaş olarak da TOBB'u seçtiklerini anlatan Aydın, bugüne kadar yurt dışından temin edilen bu cihazın, bundan sonra yurt içinde üretileceğini söyledi.

Türk malı dijital takograflar önümüzdeki yıl hazır olacak.

ASELSAN ve TOBB UND arasında imzalanan işbirliği sözleşmesi ile Türkiye'de ilk dijital takografın önümüzdeki yıl üretilmesi hedefleniyor. Türkiye'nin de taraf olduğu Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Yapan Taşıtlarda Çalışan Personelin Çalışmalarına İlişkin Avrupa Anlaşması (AETR) uyarınca uluslararası taşımacılıkta 2010 yılı ve sonrasında üretilen araçlar için dijital takograf zorunlu hale getirilmişti.

Bu yılın Ocak ayında Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından yayımlanan yönetmelik gereğince 2014 yılından itibaren yurt içinde yük ve yolcu taşımacılığında kullanılan 3,5 ton üzeri  taşıma kapasitesine sahip kamyon ve kamyonetler ile 9 ve daha fazla yolcu taşıyan minibüs ve otobüslerin AB standartlarında dijital takograf kullanması zorunlu olmuştu.

Takografları değişecek yaklaşık 1 milyon araç ile trafiğe yeni çıkacak araçlarda kullanılacak ithal takografların maliyeti 1 milyar avro olarak hesaplanıyor. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün de geçtiğimiz günlerde dijital takografın Türkiye'de üretilmesi halinde Bakanlık olarak gerekli desteği sağlayacaklarını ifade etmişti.

En ileri teknoloji ile üretilecek.

Türk dijital takografında AB normlarındaki standart takograf özelliklerinin dışında, GPS modülü ile anlık yer bilgilerinin sorgulanması, sesli uyarı modülü, sürücü davranışlarının izlenmesi gibi özelliklerin bulunması öngörülüyor. Sürücüler için kullanım kolaylığının en yüksek seviyede sağlanacağı takografta denetim otoriteleri için de uzaktan çıktı alma olanağı sağlanması planlanıyor. Sürücülerinin anlık verilerini saklamak zorunda olan firmalar için takografın uzaktan veri indirme özelliği ile maliyetli veri indirme çözümlerine gerek kalmayacak.

46 ülkeye ihraç edilecek.

Türk dijital takografı, başta AB olmak üzere, AETR'ye taraf olan 46 ülkeye TOBB UND tarafından kurulacak satış ve servis ağı üzerinden ihraç edilecek.

Dijital takograf

Takograf cihazı, araç hareket halinde iken anlık hız verilerinin ve sürücü çalışma saatlerinin kaydedildiği bir cihaz. Özellikle polis tarafından yapılan yol kontrollerinde takograf verileri esas alınıyor. Ancak, Avrupa Birliği'nde takograf verilerinin yol denetimlerinin yanı sıra firmalar tarafından da saklanması zorunlu. Avrupa Birliği'nde 2006 yılından bu yana dijital takograf sistemi kullanılıyor. Böylece trafik kazalarının önlenmesi açısından büyük önem taşıyan takograf cihazlarının manipülasyonu büyük ölçüde imkansız hale getirilmiş oluyor.