ASELSAN’a Bilişim Yetkinliği Ödülü

29.12.2015

​CIO Dergisi tarafından düzenlenen CIO (Chief Information Officer) Ödülleri 2015 sahiplerini buldu. Düzenlenen törende Kurumların en değerli sermayesi olan bilgiyi yöneten, dijital stratejiler kurgulayabilen ve bu stratejileri yenilikçi iş modellerine ve etkin iş sonuçlarına dönüştürebilen şirketlerin bilgi teknolojileri projeleri ödüllendirildi.  ASELSAN Bilgi Yönetim Direktörü Fatih Bilgi de ödül alan bilgi ve iletişim teknolojileri yöneticileri arasında yer aldı.

DÜNYA Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Hakan Güldağ törenin açılış konuşmasında, bu yıl altıncı kez düzenlenen etkinlikte, şirketlerin başarılı CIO'larını ödüllendirmekten mutluluk duyduklarını belirterek, ilerleyen yıllarda CIO'lara çok daha önemli roller düşeceğinin altını çizdi.

 

CIO Panel'de dijitalleşme konuşuldu

CIO Ödül törenleri öncesinde düzenlenen panelde, CIO'lar ve teknoloji sektörü temsilcileri, kurumların dijitalleşme yolcuğunu tartıştı. Panele EnerjiSA CIO'su Gül Erol, Albaraka CIO'su Ali Tuğlu, Allianz Türkiye CIO'su Kaan Günay, ASELSAN Bilgi Yönetim Direktörü Fatih Bilgi, Microsoft Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Murat Yılmaz ve Vodafone Türkiye Kurumsal Çözümler Direktörü Cenk Alper katıldı. Panelistler Türkiye'de kurumları açısından dijital dönüşümün anlamını tartışırken aynı zamanda bu dönüşüme liderlik edecek olan kişilerin konumlarını ve görev tanımlarını değerlendirdi. Panelistler, CIO'ların dijital dönüşüme daha fazla katkı sağlamak için geleneksel IT rolleri dışında daha fazla iş birimleri ile birlikte olmaları gerektiğini belirtti. İş dünyasının ihtiyaçlarını daha iyi anlayan ve sahada olan CIO'ların, bu talepleri karşılamada ve dijital dönüşüme liderlik etmede daha başarılı olacağı vurgulandı.

 

ASELSAN Bilgi Yönetim Direktörü Fatih BİLGİ'nin CIO Dergisi'nin 12 Aralık 2015 tarihli sayısında yayınlanan röportajı:

Aselsan CIO'su Fatih Bilgi: "IT'de gurmelere yemek yapıyoruz"

Aselsan'ın çalışan profilindeki mühendis, özellikle de elektronik mühendisi yoğunluğuna dikkat çeken Aselsan CIO'su Fatih Bilgi, "Dolayısıyla deyim yerindeyse, IT birimi olarak biz adeta gurmelere yemek yapıyoruz" diyor.

Murat Yıldız / Derya Coşkun

25 yıllık bir Aselsan çalışanı Aselsan CIO'su Fatih Bilgi… Binlerce mühendisin çalıştığı dev bir şirketin bilgi yönetim yapısı ona emanet. Öyle ki, Universium'un Türkiye'de 35 üniversiteden 20 binin üzerinde öğrenci ile gerçekleştirdiği '2015 İdeal İşveren Araştırması' sonuçlarına göre, mühendislik/IT kategorisinde ilk sırada yer alan Aselsan'ın IT'si, Bilgi'nin kontrolünde bugün emin adımlarla yoluna devam ediyor. 75 kişilik kadrosuyla yıllık 50 bini aşan servis masası talebini karşılayan Aselsan IT'si,  hizmet sağlayıcı rolünü tamamen üstlenmiş durumunda. "Aselsan dünya savunma sanayi liginde istikrarlı şekilde büyüyen bir şirket ve büyümenin gerektirdiği değişimleri yaşarken IT'den beklentileri de her geçen gün artmakta" diyen Fatih Bilgi'ye göre sayısız mühendisin çalıştığı Aselsan'da deyim yerindeyse, "gurmelere yemek yapmaya" çalışıyorlar.

Aselsan CIO'su Fatih Bilgi ile Aselsan'daki IT yapılanmasını ve merkeziyetçi yapının faydalarını konuştuk…

Fatih Bilgi, Aselsan'ın binlerce mühendisin çalıştığı bir teknoloji firması olduğunu ve geliştirilen ürünlerde ileri IT çözümleri kullanılırken, ana iş kollarından birisinin de ICT olduğunu hatırlatıyor ve Aselsan'ın IT projeleri ürettiğinin altını çiziyor. "Aselsan son 10 yıllık dönemde 3 bin kişiden 5 bin kişiye gelmiş bir şirket olarak sürekli kabuk çatlatarak büyümesine devam ediyor" diyen Bilgi'ye göre, kurumun IT'den talebi oldukça fazla ve çeşitli; bu yüzden de sürekli evrilerek büyümesi gereken bir IT yapısı söz konusu.

Geçmiş dönemlerdeki IT yapısının farklılığına dikkat çeken Fatih Bilgi, zaman içerisinde mevcut IT yapılanmasının yetmediğini ve hareketlenmenin de bu noktada başladığını belirtiyor. Bu hareketlenmenin ilk ayağı da 2004 yılında büyük SAP projesiyle başlamış. 2005 yılında tüm Aselsan çapında bir SAP projesinin yapıldığını belirten Bilgi, "O zaman gerçekleştirilen büyük kurumsal kaynak planlama projesiyle birlikte merkezi IT yapısının da temelleri atıldı. Proje geniş kapsamlıydı dolayısıyla katılım da geniş oldu. İş birimlerinden süreçlerine hakim yaklaşık 200 kişiyi projeye dahil ettik. Proje bitiminde bu ekipten iş analizinde iyi, IT'ye ilgili 10 kişilik bir çekirdek ekibi merkezi IT yapımızın içerisine aldık. Bu dağınık yapıdaki IT birimlerinin merkezi yapıya entegre edilmesini de tetiklemiş oldu. Bugüne geldiğimizde bu konuda önemli yol alındığını söyleyebiliriz, ancak yapılacakların bittiğini söylemek için henüz erken" diyor.

Bu noktada merkeziyetçi yapının önemine işaret eden Bilgi, "Şirketimizde hem geliştirmelerde hem de masaüstü yönetim tarafında donanım kullanılıyor. Donanım yanında aynı zamanda ciddi anlamda tasarım yazılımı kullanımı da var. Bunların maliyeti de yönetilmeyi gerektirecek büyüklükte ve bir ERP çözümünden çok daha fazla. Dolayısıyla lisans yönetimi bu anlamda çok önemli. Merkezi bir yönetim yapısıyla maliyetleri de en aza indirip tasarruf sağlayabiliyor, bunun ötesinde de servis kullanıcılarına katma değer sunabiliyoruz" diye konuşuyor.

"Teknoloji IT'nin evrilmesi gerektiğini söylüyor"

IT'de yenilikçiliğin sürdürülebilir olmasının gerekliliğine dikkat çeken Fatih Bilgi, IT'de sürüdürülebilir yeniliğe CIO'ların öncülük etmesi gerektiğini söylüyor. Bilgi bu konuyu şöyle açıklıyor: "IT bazlı inovasyonun geleceğin CIO'larının iş tanımında yer alacağını düşünüyorum. Bunda artık teknolojinin iş tarafından olduğundan fazla olarak, 'consumer' tarafından yükselmesi de yatıyor. Bu teknolojilerin iş ortamında nasıl konumlandırılacağı noktasında yeni rollerin doğması kaçınılmaz. Bu inovatif yaklaşımın firmaları farklılaştırması da… "Nesnelerin interneti" gelecek, ancak bu teknolojinin nasıl kullandırılacağı ve rekabetçi konuma katkısı noktasında CIO'ların alacağı roller bulunmakta. Benzer konu bugün için 'mobilite'de de yaşanıyor."

Proje Yönetim Ofisi (PMO) konusunda da Fatih Bilgi, firmaların yapısal değişimlerinde PMO yapılarının rol almasının önemi üzerinde duruyor ve 'artık literatürde, eğer IT yapınızın altında bir PMO'ne sahipseniz, ayrı bir PMO yapısına ihtiyacınız yoktur' şeklinde iddialı yorumlara rastlandığına dikkat çekiyor. Geçmiş pek çok örnekte kendi yönetimleri altındaki yapının PMO ofisi rolünü üstlenerek değişim projelerinde yer aldığını belirten Bilgi, gittikçe daha dijitalleşen günümüz iş dünyasının kurumsal değişim projelerinde IT PMO ofislerinin rol almasının kaçınılmaz olacağını düşünüyor.

"Firmaya özgü doğru iş modeli rekabette farklılaşmayı da beraberinde getirir"

IT'nin sürekliliği noktasında önemli konulardan biri de elbette iş modeli… İş süreçlerinin kurumsal bilgi yönetim yapısı üzerinde nasıl yer alacağı, sistemin nasıl yaşayacağı… Burada kurulum kadar iyileştirmeleri de devreye alacak etkin bir talep ve hayata geçirme mekanizması gerekiyor. Fatih Bilgi, her ne kadar firmadan firmaya değişse de genel olarak her firmanın işleyişinde bu noktayı çözmesi gerektiğine işaret ediyor. Bilgi, "Günümüzde büyük kurumsal yapılarda bu konunun sorumluluğunu taşıyan birimler oluşmuş durumdayken, özellikle ERP projelerinin etkisi ile IT departmanlarında da benzer roller alınabildiğine tanık olmaktayız" diyor.

Diğer taraftan kurumsal bilgi yönetim sistemlerinin etkin şekilde kurulmasında ve yaşatılmasında güçlü bir süreç sahipliği desteğinin olması gerektiğini savunan Bilgi, kullanılan hazır yazılımların içerdiği know-how'ın yadsınamayacağını, ancak sistemsel başarının bunu özümsemenin yanında kendi sürecine hakim olan süreç sahipliğinden geçtiğini savunuyor. Bunun firmanın IT teknolojisinden bağımsız bir konu olduğunu söyleyen Bilgi, sahip olunması gereken doğru iş modelinin ise firmaya özgü olması gerektiğini ve doğru modelinin firmayı farklılaştıracağını ifade ediyor.

IT'nin evrilebilir olması konusunda ise teknolojik gelişmeleri işaret eden Bilgi, teknolojinin IT'nin evrilmesini tetiklediğini belirtiyor. Bilgi şöyle devam ediyor: "Günümüzde bulut, mobilite, sosyal medya ve büyük veri… Çok yakında ise nesnelerin interneti… İzole ağlarda yaşayan firmaların bile bu dalgalardan etkilenmeleri, iş yapış şekillerini ve yatırımlarını gözden geçirmeleri kaçınılmaz. Olgunluğa ulaşmış sistemlerin yaşam süreleri eskiye göre kısalmakta, mevcut durumunuzdan çok memnun dahi olsanız, güvenlik, adaptasyon, yeni özellikler gibi gerekçelerle üst sürümlere, daha güçlü donanımlara doğru çekilmektesiniz. Bir yerde bu geçişler teknoloji atlamaları olarak karşınıza çıkmakta, atlama anını kaçırırsanız da geçişler büyük kurumsal taşınmalar şeklini almakta…"

Bilgi'ye göre Aselsan'da da yönetilmesi gereken bir yapı söz konusu. Aselsan'ın beş sektör başkanlığından oluştuğunu hatırlatan Bilgi, bu yapıların her birinin kendi içinde, tasarımdan satış sonrasına kadar iş birimleri içerdiğine dikkat çekiyor. Kurumsal Bilgi Yönetim Sistemi içerisinde pek çok servisin merkezden sağlandığını, bu yapı içerisinde sektörel farklılıkların yönetilmesi gerektiğinin altını çiziyor. Merkezi bir IT yönetiminin benimsendiği Aselsan'da IT'nin servis kataloğu da günün ihtiyaçlarına göre değişiyor.

"Katma değerimizin yüksek olacağı servisleri merkezileştirmeye öncelik veriyoruz"

Merkezileştirdikleri servislerden önemli kazanımlar elde ettiklerini söyleyen Bilgi, buradaki sınırın da önemli olduğunu belirtirken, hangi servislerin merkezi hangilerinin dağınık olması gerektiğinin de aynı iş modelinde olduğu gibi kuruma özgü değerlendirilmesi gerektiğini kaydediyor.

IT birimlerinin yaratıcı olması gerektiğine inandığını belirten Bilgi, bulut konusuna değinerek, bulutun orta ölçekli ve dış dünyayı kullanabilen firmalar için standart servis durumuna geldiğine dikkat çekiyor. "Bu durum IT'yi adeta bir kontrat yönetim merkezine dönüştürüyor" diyen Bilgi, yaratıcı işler yapılmasının zorunluğunu dile getiriyor. Bilgi'ye göre, mobilite, nesnelerin interneti kavramların firmadaki kullanım potansiyelleri konusunda IT yönetimleri rol alabilmeli IT kaynaklı inovasyonların önü açılmalı!

Bilgi güvenliği konusunda da benzer zorunluluklara dikkat çeken Bilgi, kullanılan 'hap çözümlerin' tam olarak güvenlik sağlayamayacağını savunuyor. Bilgi, "Hiçbir firma yoktur ki, bilgi güvenliği konusunda tam olarak güvende olsun. İyi bilinen güvenlik setlerinin tamamı konumlandırılsa da o sistemlerin sıfır gün açıkları bile potansiyel tehdit oluşturmaya yetecektir. Bazen firmaya özgü konvansiyonel basit bir çözüm, ileri teknoloji ürünü bir üründen daha etkin olabilir" diyor.

 "İş uzmanlığımızı vermeyecek kadar dış kaynak kullanımına izin veriyoruz"

Fatih Bilgi, 'dış kaynak kullanımı'na da değinerek, "On yıl öncesine göre IT'de yerel dış kaynakların oluşmasından duydukları memnuniyeti söyleyen Bilgi, bunun yalnız yükseliş eğilimi gösteren ürünler için geçerli olduğuna dikkat çekiyor. Bilgi şöyle konuşuyor: "Bir yazılım iyi satılıyorsa etrafında ekosistem oluşmakta hatta çevre ülkelere danışmanlıklar da ihraç edilebilmekte. Tersi için ise destek hızla azalmakta ve IT yapıları yalnız kalmakta. Burada doğal çıkarım doğru yatırımları doğru zamanda yapıp yanlışlardan hızlı dönmekte gibi gözükmekte, ancak tabii ki değişimler hiçbir zaman bu kadar kolay olamıyor."

Bilgi'ye göre, bulut bilişimin getirdiği olanaklar, artık pek çok firmayı yetişmiş insan kaynağı istihdam etmekten kurtarıyor. Ancak tüm bunların yanında Bilgi şunu da ekliyor: "Bu bizim için geçerli değil. Yükümlülüklerimiz ve içinde bulunduğumuz sektörün ihtiyaç duyduğu çalışma tarzı bizi bulut teknolojisini bir kullanıcısı olmamız konusunda şimdilik kısıtlıyor. Diğer taraftan Bulut üzerinden servislerimizi kendi kullanıcılarımıza sunuyoruz ve bu da bulut konusunda uzmanlaşmamız anlamına geliyor. Bugünkü görüntüsüyle son sistem yöneticileri bulut servis sağlayıcılarında ve bizim gibi hassas sektörlerin IT yapılarında kalacak gibi."

 

Röportaj linki: http://www.cio.com.tr/roportaj/aselsan-ciosu-fatih-bilgi-itde-gurmelere-yemek-yapiyoruz/